Jak zapobiegać żylakom?

Zaktualizowano: 20 wrz 2023

Wystąpienie poważnych chorób i dolegliwości zwykle nie jest pierwszym objawem problemów z krążeniem. Zwracanie uwagi na pierwsze sygnały często pozwalają podjąć skuteczną profilaktykę, która może znacznie zmniejszyć ryzyko pogorszenia się Twojego stanu zdrowia. Istnieje kilka dobrych nawyków, które stosowane na co dzień umożliwią zapobieganie żylakom i utrzymać dobrą kondycję.

Najczęstsze przyczyny żylaków

Kiedy proces krążenia jest utrudniony, krew nie odpływa z kończyn w takim tempie, jak powinna. Takie zaburzenia mogą mieć podłoże genetyczne, a czasami również wynikać z nieprawidłowego trybu życia. Żylaki są efektem zwiotczenia ścianek żył lub uszkodzenia zastawek, które umożliwiają odpływ krwi z dolnych kończyn. Pierwszymi objawami, że ten problem może się pojawić, jest uczucie ciężkich nóg, opuchlizna na łydkach i stopach oraz drobne „pajączki” na skórze.

Zdrowe nawyki w profilaktyce chorób układu krążenia

Wdrożenie do codziennej rutyny odpowiednich zwyczajów może pomóc w zapobieganiu chorobom układu krążenia i zmniejszyć ryzyko pojawienia się żylaków. Do dobrej profilaktyki możemy zaliczyć:

aktywność fizyczną, która pobudzi do pracy mięśnie nóg — pływanie, spacery, gimnastyka,

• masaże i kąpiele — stymulacja, również przy użyciu zimnej wody pomaga pobudzić krążenie w kończynach, zmniejszyć opuchliznę i przynieść ulgę w uczuciu ciężkich nóg,

• kontrolę wagi – dodatkowe kilogramy mogą przyczyniać się do nadmiernego obciążenia żył,

• odpowiednią dietę — picie dużych ilości wody mineralnej, a także ograniczenie słonych i wysoko przetworzonych

• produktów to dobry sposób na zapobieganie opuchliźnie,

• środki farmaceutyczne – na rynku dostępne są kremy i maści, które mogą przynieść ukojenie, jednak warto skonsultować z lekarzem ich stosowanie, aby mieć pewność, że są dobrze dobrane.

W zapobieganiu żylakom może pomóc również odpowiedni dobór ubrań. Unikaj uciskających skarpetek i rajstop, ciasnych butów, wysokich obcasów, a także mocno opiętych spodni – taka odzież jest nie tylko niewygodna, lecz także negatywnie wpływa na krążenie.