Co się stanie, jeśli nie będziesz leczyć żylaków?

Profilaktyka prozdrowotna powinna obejmować również reagowanie na bieżące objawy pojawienia się potencjalnych chorób. Pierwsze objawy i skutki żylaków często wydają się niepozorne, co może skłaniać dotknięte nimi osoby do zaniechania kontaktu ze specjalistą. Nieleczone jednak mogą zaowocować groźnymi konsekwencjami i powikłaniami, które mogą przedłużyć pełny powrót do zdrowia przy opóźnieniu rozpoczęcia terapii.

Skutki żylaków — negatywne objawy

Pojawienie się niewydolności naczyń układu krwionośnego zwykle kojarzone jest przede wszystkim z nieestetycznym wyglądem łydek i goleni. Pacjenci dotknięci tego typu schorzeniami wiedzą, że istnieje również szereg innych konsekwencji, które mogą powodować nieleczone żylaki. Skutki to przede wszystkim dyskomfort, częste uczucie zmęczenia i ciężkości kończyn dolnych, a nawet ból i pieczenie w okolicy poszerzonych żył. Mogą pojawić się również takie objawy, jak opuchlizna, sinienie skóry, a także uczucie drętwienia i nagłe skurcze w nocy.

Konsekwencje żylaków — możliwe powikłania

W zależności od uwarunkowań genetycznych, stanu zdrowia, kondycji oraz wielu innych czynników konsekwencje nieleczonych żylaków mogą obejmować różne powikłania. Należy wśród nich wymienić między innymi:

• pękanie naczyń i krwawienie,

• zakrzepowe stany zapalne,

• przewlekłe zapalenie skóry,

• wrzody na żyłach.

W skrajnych przypadkach brak możliwości właściwego utrzymania przepływu krwi w żyłach może doprowadzić również do zatorów — na przykład w tętnicy płucnej, co prowadzi nawet to stanu zagrożenia życia.

Niewydolność zastawek żylnych dotyka nawet 25% populacji osób dorosłych. Żylaki występują u osób w różnym wieku, a do ich powstania mogą przyczyniać się nie tylko codzienne nawyki i tryb życia, lecz także uwarunkowania genetyczne. Wskazane skutki i konsekwencje są zależne od wielu czynników, takich jak chociażby rozmiar zakrzepów i zatorów, dlatego nie można ich jednoznacznie przewidzieć. Podjęcie terapii i chirurgicznego usunięcia zmian odpowiednio wcześniej pozwala jednak znacznie zmniejszyć ryzyko wynikające z powikłań nieleczonych żylaków.